L'alcaldessa Pamela Isús assisteix al primer consell d'alcaldies de manera telemàtica

Divendres, 15 de maig de 2020 a les 00:00

El passat dimecres dia 13 de maig, es va celebrar el primer Consell d’Alcaldies en format telemàtic, on van participar 37 dels 39 alcaldes i alcaldesses.
El Consell d’Alcaldies va començar amb un record per part del president, Francesc Colomé, a les víctimes de la COVID19 i l’agraïment a la feina que estan desenvolupant els professionals d’arreu en totes aquelles tasques considerades essencials.

Increment de casos en Polítiques Socials
Les actuacions en l’àmbit de les polítiques socials han centrat bona part de la reunió. La consellera de Polítiques Socials i Igualtat, Roser Colomé, i la cap de l’Àrea, Sílvia Pérez, han exposat la situació dels serveis socials a la comarca davant la crisi sanitària, que s’ha centrat en assegurar d’entrada els serveis considerats essencials, amb una atenció prioritària a famílies vulnerables i els infants a càrrec, persones grans en situació de dependència i persones sense llar i sense sostre. S’ha explicat que s’han prioritzat actuacions en atenció a menors en situació de risc, alimentació bàsica i serveis de menjador, serveis d’atenció domiciliària, emergències socials i atenció a la violència masclista. I també en donar resposta a les situacions derivades de l’estat d’emergència, amb la creació d’equips de guàrdia del Servei d’atenció domiciliària i el desplegament de mesures per a persones afectades pel tancament centres de dia i de residències de gent gran.
S’ha destacat l’important increment d’expedients de serveis socials que hi ha hagut durant l’estat d’alarma. En el període comprès entre el 13 de març i el 8 de maig hi ha hagut un augment del 41,33% respecte el mateix període de l’any anterior. L’any 2019, es van fer 19.645 tràmits i el 2020, 33.483 actuacions. Pel que fa al Servei d’Informació i atenció a la dona des de l’inici de l’estat d’alarma s’han atès 62 expedients en atenció telefònica i 18 intervencions. S’ha comentat, també, que la situació d’emergència ha posat en evidència febleses del sistema, havent de fer front a un importat augment de casos amb els mateixos recursos i amb la previsió que augmenti la demanda els propers mesos.

Treballant en el Pla de reactivació econòmica
Per la seva part, el conseller de Promoció Econòmica i Estudis, Jordi Manils, ha mostrat la seva preocupació per les xifres d’ERTOs i d’atur de la comarca.
El conseller ha explicat que des de l’inici, a través de la Taula Vallès Oriental Avança, s’ha prioritzat la concertació i el diàleg amb els agents socials i econòmics i ha destacat la creació del Grup de treball de reactivació econòmica que ja està treballant en la redacció del Pla de reactivació econòmica del Vallès Oriental, amb l’objectiu d’aplicar-ho de manera imminent però amb una mirada a mig termini –un any o any i mig vista- que el experts diuen que pot durar la recessió.

Pendents de com s’aborda el curs que ve
La consellera d’Ensenyament, Marialluïsa Ferré, ha exposat que el servei de transport escolar està suspès des de l’estat d’alarma, la qual cosa ha afectat a 1.869 usuaris, a més de 17 empreses afectades que han hagut de sol·licitar la suspensió temporal de contractes per causa de força major. Per altra banda, al llarg del juny es preveu retornar una part de la quota als 420 usuaris que han pagat en concepte de transport escolar no obligatori. El reton es farà quan es disposi de la resolució del Departament.
El repte i la preocupació, ha explicat la consellera, és com abordar el curs vinent tant en transport com en menjadors, amb la dificultat que suposa treballar amb incerteses per a la licitació i contractació dels serveis, a l’espera que es concretin les instruccions i condicions que s’han de complir i aquestes arribin per part del Departament d’Ensenyament.
Pel que fa a les preinscripcions, s’ha explicat que s’ha apostat per la preinscripció via telemàtica a fi d’evitar les gestions presencials.
Reconeixement a la feina dels ajuntaments davant la crisi
El president, del Consell Comarcal, Francesc Colomé, ha posat en valor l’esforç que s’està fent des dels ajuntaments amb la situació d’emergència i ha comentat que “els alcaldes i alcaldesses estem al costat dels ciutadans, hem treballat molt, hem estat al front de la crisi, hem fet feines que no ens tocaven, com per exemple repartir 7.780 targetes moneder amb personal propi exposant-nos a entrar a cada casa. Hem fet i seguim fent una molt bona feina dintre del possible”.

El Consell d’alcaldies també ha servit per presentar els serveis i les línies de subvencions del Consorci Besós-Tordera, a càrrec del president, Josep Monràs i el gerent, Albert Solà.

Darrera actualització: 15.05.2020 | 10:35

Imatges

Nom: 2020-05-13_consellalcaldies2.png Nom: 2020-05-13_consellalcaldies3.png