Aquesta setmana hem viscut una situació d’emergència a causa de ratxes de vent molt per sobre el normal a la zona del Vallès. No voldria acabar la setmana sense fer una valoració i reflexió de la situació i un sincer agraïment a tota la gent que ha ajudat a recuperar la normalitat.Malgrat que el nostre poble ha patit nombrosos desperfectes a la via pública, en els serveis bàsics i a nombroses vivendes particulars el més important és que no hem hagut de lamentar cap accident personal.L’episodi de les ratxes de vent més fortes del dimarts es va donar després de la una del migdia, durant l’horari escolar. Vull destacar i agrair la comprensió de la gravetat de la situació per part de les direccions de tots els centres escolars de Sant Pere de Vilamajor. La seva tasca va ser clau per aconseguir que tots els nens i nenes poguessin tornar a casa seva de forma ordenada i segura, que va ser la prioritat en aquells primers moments del temporal.Durant el temporal de vent la principal incidència va ser la caiguda de nombrosos arbres de grans dimensions sobre les cases, sobre el cablejat elèctric i de telèfon i sobre la via pública. Això va provocar el tall de nombrosos carrers del municipi, de la carretera de St Antoni a Cànoves i de la interrupció del subministrament elèctric a tot el municipi i del telèfon en algunes zones. Al llarg de la tarda les zones dependents de la línia de mitja tensió Vilamajor 1 varen recuperar el subministrament elèctric. Però una avaria a la Vilamajor 2, línia que ve de Sant Celoni i abasteix a la gran part del municipi, va provocar que durant la nit del dimarts la majoria de llars estiguessin sense llum.S’ha d’agrair l’ajut que es va tenir del cos de bombers durant les primeres hores d’emergència, assegurant els carrers i netejant-los d’arbres i de vegetació tot el que varen poder. Varen venir bombers d’Horta de Sant Joan, de Girona i els bombers voluntaris de Vilamajor.Quan al dimecres a primera hora i ja amb la llum del dia vàrem poder veure la magnitud de les incidències a la via pública i en els serveis, la sensació era que trigaríem dies a poder recuperar la normalitat i el subministrament elèctric. S’ha de dir que gràcies a l’ajut del departament de Protecció Civil de la Generalitat i del CECAT (Centre d’Emergències de Catalunya) hem pogut coordinar molt be els treballs d’Endesa per a la restitució del servei. A la tarda del dimecres es restituïa el subministrament de mitja tensió de la línia Vilamajor 2, amb la qual cosa va tornar la llum a moltes llars i després es va treballar amb molta intensitat i efectius per reparar de forma provisional el subministrament elèctric a la resta de llars. Segons ens consta les diferents brigades de treball varen seguir treballant després de fer-se fosc, fins ben bé la matinada i sobre les dues de la matinada del dijous es recuperava el subministrament a les últimes zones del municipi, a Faldes. Cal agrair molt especialment la dedicació dels tècnics d’Endesa de Granollers i als operaris de l’empresa Cobra la seva feina, doncs han treballat incansablement sense parar perquè els veïns de Sant Pere tinguessin llum el més aviat possible. Donada la magnitud de les afectacions és un èxit haver recuperat quasi tot el subministrament en només poc més de 24 hores, i totalment en un màxim de dia i mig. Ara ja s’estan reparant i substituint tots els pals i cablejat trencats.Les afectacions sobre la telefonia també han estat importants i a hores d’ara encara ens consta que queden alguns abonats sense telèfon. La companyia també ha estat i està treballant intensament per anar recuperant el servei progressivament. Primer s’han reparat totes les línies principals que van pels carrers, i ara ja es van reparant les escomeses individuals. L’atenció rebuda per part de la companyia Telefònica ha estat en tot moment molt correcte i han estat molt conscients de la gravetat de la situació i també han destinat moltes brigades a la reparació de les avaries. S’ha de destacar que la xarxa de telefonia mòbil ha estat operativa en tot moment i que sempre s’ha tingut servei.La companyia de recollida d’escombraries, Cespa, també ha col•laborat en la recuperació de la normalitat, i el dimecres va col•locar tots els contenidors del municipi al seu lloc (molts estaven tombats, o fora de la seva ubicació). Però malgrat l’important desplegament d’efectius per part de les companyies subministradores aquesta recuperació de la normalitat no hauria estat possible sense l’enorme esforç que han fet els serveis tècnics de l’ajuntament, el personal d’oficines, la vigilància municipal i molt especialment tota la brigada municipal. S’han realitzat jornades maratonianes, des de primera hora del matí fins a la nit durant els dos dies d’emergència. S’han retirat gairebé un centenar d’arbres de la via pública que a part d’impedir la circulació de vehicles, impedien la reparació de la xarxa elèctrica i de telèfon, molts d’ells de grans dimensions. Sense la seva feina, Endesa i Telefònica no haurien pogut treballar i recuperar el servei tan ràpid. I un cop netejada tota la trama urbana s’ha procedit en un temps rècord a pentinar tota la xarxa de camins adjacents i retirar tots els arbres caiguts, vora la quarentena. Sense la seva feina a hores d’ara encara tindríem carrers tallats i les brigades de treball de les companyies no haurien pogut restituir els serveis amb la rapidesa que ho han fet. És en moments difícils que la gent demostra la seva vàlua i puc afirmar que podem estar contents de comptar amb aquests professionals al nostre servei.Després d’aquests agraïments voldria fer també unes reflexions, doncs aquesta situació d’emergència ha posat de manifest algunes de les debilitats que tenim al municipi.En primer lloc ens ha fet veure que no comptem amb un espai preparat per ser utilitzat de lloc d’acollida, amb alimentació elèctrica autònoma, que garanteixi que en cas que no es pogués recuperar el subministrament a les llars, hi hagués un lloc on acollir famílies i hi hagués llum i calefacció. També es necessita garantir el subministrament elèctric perquè els equips de comunicacions segueixin funcionant i els treballadors municipals puguin realitzar la seva tasca durant els moments d’emergència. Per aquest motiu es procedirà el més ràpidament possible a dotar l’Ajuntament i el local “La Fàbrica” d’un generador elèctric per tal d’eliminar aquesta feblesa i preparar-nos millor per futures situacions d’emergència.En segon lloc cal fer la reflexió que nosaltres no podem evitar que hi hagi una avaria a les línies d’alta i mitja tensió fora el nostre terme municipal, però sí que tenim responsabilitat en les línies de baixa tensió, doncs aquestes s’han vist afectades a causa de la caiguda d’arbres de grans dimensions que estan situats dintre les finques particulars. Afortunadament no s’ha hagut de lamentar cap víctima, però sí que hi ha moltes cases afectades per la caiguda de grans arbres, sovint de parcel•les veïnes. I les línies elèctriques i de telèfon s’han trencat a causa de la caiguda d’arbres sobre elles. Amb aquesta ventada molt probablement molts arbres que no han caigut sí que hauran quedat afeblits, o inclinats i un nou episodi de fort vent o de nevada important podria causar encara més problemes que els que hem tingut aquesta setmana.Donat que a causa del canvi climàtic sembla que cada vegada tenim una climatologia més extrema i que els episodis de diferents tipus de temporal son cada cop més habituals, fora adient planificar i fer les tasques de prevenció necessàries per tal d’evitar al màxim els problemes futurs de talls de subministraments de serveis bàsics, riscos d’accidents personals i les pèrdues econòmiques que totes aquestes incidències provoquen a tots els veïns. Des de l’Ajuntament estudiarem quines opcions hi ha per facilitar el control i millora de l’arbrat situat dins les parcel•les de la trama urbana, sobretot els que poden suposar un perill per les vivendes o els serveis urbans.De cara a la setmana vinent cal avançar en la recuperació total de la normalitat. Reparació de forma definitiva dels serveis, doncs moltes avaries s’han solucionat de forma provisional, i retirada de l’arbrat caigut a les zones verdes, parcs i jardins i franges de protecció d’incendis.A l’Ajuntament ens consta que tots els abonats tenen llum, però si no és així, a part de comunicar-ho a la companyia, comuniqueu-nos-ho també a nosaltres per poder fer les gestions oportunes amb Endesa. I respecte a la telefonia també. Si tenim constància de les avaries podem fer les gestions amb Telefònica perquè accelerin els treballs de reparació de les escomeses. Durant el cap de setmana podeu comunicar-ho a la vigilància municipal les 24 hores del dia, al Facebook de l’Ajuntament o també directament a la línia directa amb l’alcalde (669 735 033 / alcalde@vilamajor.cat).Molt bon cap de setmana. Gràcies a la tasca de molta gent hem pogut recuperar gran part de la normalitat en un període molt curt de temps. El meu més sincer agraïment a tots els professionals que ho han fet possible i molt especialment als treballadors municipals.
Martí Artalejo Ferrer
Alcalde