El Parc Natural del Montseny i la Mongia de Vilamajor superen l'auditoria del sistema Q de qualitat amb un 9'17 sobre 10
Aquestes darreres setmanes s'ha realitzat una auditoria del sistema Q de qualitat del Parc del Montseny, que consisteix en realitzar una comprovació de diferents factors i serveis a l'oficina central del Parc Natural i després els auditors examinen sobre el territori a algun equipament.
Â
En l'auditoria d'enguany l'equipament triat ha estat el Punt d'Informació de La Mongia de Vilamajor i també l'itinerari que puja al Pla de la Calma des de Sant Pere de Vialmajor (PR-C 139).
Finalment, els auditors han considerat que la Mongia complia tots els requisits de la Q de Qualitat obtenint una alta puntació fer que va permetre obtenir una puntuació global de 9,17 sobre 10.Â
Â
Objectius de qualitat generals
El Parc Natural del Montseny, d'acord amb la polÃtica del SQ, es planteja el SQ com una eina per millorar contÃnuament amb els objectius generals següents:
Â
- Disposar d'un mecanisme de detecció d´oportunitats de millora aixà com de detecció de desviacions dels està ndards de qualitat.
- Garantir que la millora de la qualitat dels equipaments i serveis d'ús públic atén a la participació del mà xim d'agents implicats, ja siguin personal propi del Parc, visitants o professionals experts en matèria de qualitat.
- Disposar dels mitjans humans i materials suficients i adequats per a satisfer els requisits de les normes de qualitat.
- Actualitzar i adaptar els aspectes del sistema de qualitat que puguin representar una millora de la qualitat en l'ús públic del Parc.
- Garantir que la gestió dels equipaments i serveis del Parc Natural del Montseny es realitza, com a mÃnim, d'acord als alts està ndards de qualitat de la normativa.
- Garantir que la informació subministrada pel equipaments del Parc Natural del Montseny és segura, à mplia, completa i clara.
- Garantir que els equipaments d'ús públic que ofereixen elements educatius o d'interpretació del patrimoni tinguin un contingut programat, que s'adapti al perfil d'usuaris potencial i que argumenti la rellevà ncia dels trets caracterÃstics del Parc Natural del Montseny.
- Garantir la senyalització suficient per indicar els accessos al Parc Natural i a tots els seus equipaments d'ús públic.
- Advertir als visitants del Parc de tots els aspectes relacionats amb la seva seguretat.
- Garantir la neteja i el manteniment dels equipaments d'ús públic.
- Promoure i implementar aquelles mesures de millora de la gestió ambiental en els equipaments d´ús públic que estiguin a l'abast dels gestors.
Â
PolÃtica de qualitat
En relació amb els espais naturals protegits, l'ús públic es pot entendre com l'exercici del dret dels ciutadans a gaudir de les diverses activitats culturals, pedagògiques o d'oci que es posen a la seva disposició, com a conseqüència de les polÃtiques de gestió de les administracions o de la iniciativa privada, d'una manera compatible amb l'objectiu de preservació dels valors naturals i culturals que han inspirat la protecció d'aquest espai.
Â
Les estratègies de gestió de l'ús públic, dins de la gestió del parc natural del Montseny, s'orienten per una banda cap a garantir l'exercici d'aquest dret, entès com un exponent de la funció social que compleixen els espais protegits, i per altra a ordenar l'ús públic per tal de fer-lo compatible amb la preservació del paisatge i també per a atendre els requeriments de qualitat en l'experiència cultural, estètica, lúdica, recreativa o educativa del visitant.
Â
Garantir i ordenar l'ús públic és un dels objectius bà sics del projecte de creació i gestió del parc natural del Montseny, i es fonamenta tant en les prescripcions del Pla Especial de protecció del medi natural i el paisatge (aprovat l'11 de desembre de 2008 per resolució del conseller de PolÃtica Territorial i Obres Públiques) com en el Decret 105/1987 de declaració del parc natural de la Generalitat de Catalunya.
Â
Per tal de concretar l'efectivitat d'aquest objectiu bà sic, s'elabora anualment un programa d'activitats, dins del qual s'inclou el subprograma d'educació ambiental i ús social i es gestiona el conjunt de serveis que s'ofereix en la xarxa d'infraestructures i equipaments.
Â
Pel que fa, doncs, a la gestió de l'ús públic, l'administració del parc considera que la xarxa d'equipaments i serveis és prou completa i ha anat cobrint, en el transcurs dels darrers anys, les necessitats derivades del model d'ús públic del parc i respon a un criteri de qualitat pel que fa a la seva diversitat i a la seva distribució geogrà fica a la perifèria i a l'interior del parc. Precisament perquè aquest model es considera prou desenvolupat l'administració del parc defineix en aquest moment com un objectiu prioritari garantir la qualitat del funcionament i la millora contÃnua.
Â
Aixà doncs, la polÃtica de qualitat del parc natural del Montseny es fonamenta en dos criteris generals:
Â
- Dotar el parc de una xarxa d'equipaments i serveis dimensionada d'acord amb les necessitats de distribució geogrà fica i de diversitat de continguts.
- Garantir que el funcionament d'aquesta xarxa es duu a terme aplicant criteris d'eficiència, eficà cia, adaptació i respecte als valors naturals i culturals propis de la zona.